Powrót do: strona główna

Konto dla małych firm>>Ranking banków dla firm

Przewiń w prawo, żeby zobaczyć pozostałe kolumny
Bank Konto/pakiet Abonament Przelew ZUS/US Przelew inny Karta Wpłata gotówkowa Ocena redakcji
Deutsche Bank dbNet Biznes 0 0 0 0/ 3,5 zł 0
Szczegóły
Bank Smart Smart Biznes Konto 0 0 0 0 brak usługi
Idea Bank Konto Firma to Ja 0 0 0 0/ 4,99 zł 0,3%, min 5 zł
Szczegóły
ING Bank Konto Direct dla Firmy 0/ 9 zł 0 0/ 0,9 zł 0/ 7 zł 0/ 0,15%/ 0,5%+10 zł
Szczegóły
Meritum Bank Pakiet Meritum Bez Granic 0 0 0 0/ 5 zł 0,5%, min. 10 zł
Szczegóły
Bank Pocztowy Pocztowe Konto Firmowe 0 0 0 5 zł 5 zł
Szczegóły
BIZ Bank BIZnes konto active 0/ 20 zł 0 0 0/ 5 zł 0,1%, min. 3 zł
Szczegóły
BOŚ Bank EKOstarter 0 0 0 0/ 5 zł 0,3%, min. 6 zł
Szczegóły
Inteligo Konto firmowe Inteligo 0 0 1 zł 0/ 4 zł 0
Szczegóły
Raiffeisen Polbank Pakiet R-Direct 0 0 0/ 1,5 zł 0/ 4,99 zł 0,5%, min 10 zł
Szczegóły
1 2 3

METODOLOGIA I KOMENTARZ

1. Przygotowując zestawienie kont firmowych dla najmniejszych firm, staraliśmy się spojrzeć na ofertę banków oczami osoby samozatrudnionej. Przyjęliśmy założenie, że taki klient poszukuje pakietu podstawowych usług w możliwie niskiej cenie, a jeśli to możliwe, to zupełnie bez opłat. Liczy się więc dla niego koszt prowadzenia rachunku, posługiwania się kartą płatniczą, a także wpłat i wypłat gotówkowych. Z oferty każdego banku wybraliśmy do zestawienia tylko jeden typ konta lub pakietu – ten z najniższymi stałymi opłatami. Jeżeli bank przygotował specjalne pakiety lub specjalne warunki cenowe dla początkujących przedsiębiorców, to takie oferty również braliśmy pod uwagę.

2. Opłaty za posiadanie rachunku lub pakietu i za korzystanie z karty płatniczej najczęściej naliczane są warunkowo. Aby zaoszczędzić na abonamencie za konto, zwykle należy utrzymywać odpowiednio wysokie saldo lub poziom wpływów. Z kolei na zwolnienie z miesięcznej opłaty za kartę płatniczą można zapracować, wydając tą kartą odpowiednio wysokie kwoty. Porównując oferty różnych banków warto sprawdzać nie tylko wysokość opłat, ale też zasady zwalniania z nich aktywnych użytkowników. Są one bardzo zróżnicowane. Jeżeli bank wymaga wykonania jednej transakcji kartą w miesiącu, to nie powinno to być dla nikogo problemem. Znacznie gorzej, gdy żąda płatności na minimum 500 zł miesięcznie – a i takie oferty się zdarzają.

3. Kalkulując koszty współpracy z bankiem część firm powinna pamiętać o jeszcze jednej pozycji z cennika – prowizji za wpłatę gotówki na własne konto. Jeśli firma otrzymuje część przychodów w gotówce, a chciałaby je przechowywać w banku, za wpłatę utargu zapłaci zazwyczaj od 0,3% do 0,5% deponowanej kwoty, czyli 3-5 zł za każdy 1000 zł (z zastrzeżeniem minimalnej prowizji na poziomie 3-10 zł w zależności od banku). Jeżeli w obrotach firmy dominują przychody gotówkowe, warto pamiętać o kosztach wpłat gotówki.

4. Spośród 25 przeanalizowanych kont wyróżnia się propozycja Smart Banku, który nie pobiera opłat ani za prowadzenie rachunku, ani za podstawowe operacje. Jej minusem, i to poważnym, jest natomiast brak możliwości bezpośredniej wpłaty gotówki na konto. Bank nie zapewnia obsługi kasowej ani bankomatów, trzeba więc skorzystać z pośrednictwa Poczty albo przelać środki wcześniej wpłacone na rachunek w innym banku. Od tej wady wolne jest konto dbNet w Deutsche Banku. Również tu w cenniku są prawie same zera. Jedyny wyjątek to warunkowa opłata za kartę płatniczą. Można jej jednak uniknąć, dokonując tylko jednej płatności kartą miesięcznie. Natomiast w grupie banków z dużą siecią oddziałów warto zwrócić uwagę na ofertę ING. Tu symboliczna aktywność wystarczy, by uniknąć opłat za prowadzenie konta i za przelewy, a dzięki sieci wpłatomatów można bez prowizji wpłacić na rachunek do 50 tys. zł miesięcznie. Słabszą stroną oferty jest tylko opłata za kartę.

5. Na kilka słów komentarza zasługują też dostępne obecnie promocje kont dla małych firm. I tak otwierając rachunek w Idea Banku można dostać darmowy kredyt na próbę, z kolei mBank proponuje nowym klientom częściowy zwrot opłaconych przez przedsiębiorcę składek ZUS. Obie te promocje wydają się atrakcyjne, trzeba jednak pamiętać, że przenoszenie konta firmowego jest dość kłopotliwą operacją (trzeba zaktualizować wpis w ewidencji, zawiadomić ZUS czy kontrahentów). Dlatego otwierając konto w promocji firma musi się liczyć z tym, że po jej zakończeniu zostanie z rachunkiem prowadzonym na standardowych warunkach. Warto wcześniej sprawdzić, czy i standardowa oferta danej instytucji jest akceptowalna. Rachunek Idea Banku nawet bez promocji jest jednym z tańszych na rynku, natomiast w ofercie mBanku jest haczyk. Po upływie 12 miesięcy promocyjne konto jest przekształcane w rachunek kosztujący aż 25 zł miesięcznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *